Nuori näyttelijä 2015 -palkinnon sponsorina Asianajotoimisto Krogerus

13.10.2015

Näyttelijäliitto valitsee ensimmäistä kertaa Nuori näyttelijä -palkinnon saajan vielä kuluvana vuonna. Vuoden 2015 palkinnonsaaja julkistetaan maanantaina 16.11.2015 klo 13 Teatterimuseolla. Valinta tapahtuu jäsenäänestyksellä.

Nuori näyttelijä -palkinnon pääyhteistyökumppanina toimii Krogerus, joka on yksi Suomen suurimmista liikejuridiikan asianajotoimistoista. Aloite palkinnon jakamisesta tuli Krogerukselta. "Kumppanuutemme Suomen Näyttelijäliiton kanssa jatkaa hienosti yrityksemme pitkäaikaista kulttuurin tukemisen perinnettä", sanoo Juha Pekka Katainen, Krogeruksen toimitusjohtaja.

Krogerus tukee myös Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkintoa. "Arvostamme parasta laatua, luovuutta ja vuorovaikutusta niin asianajopalveluissa kuin taiteessa", Katainen jatkaa. Suunnitelmissa on pitkäkestoinen yhteistyö. "Toivotamme lämpimästi tervetulleeksi tämän mahdollisuuden tukea nuoria, lupaavia näyttelijöitä sekä suomalaista kulttuuria", Katainen sanoo.

Krogeruksen Nuori näyttelijä -palkinto on  5000 €, ja se myönnetään alle 35-vuotiaalle.

Näyttelijäliiton nimeämä raati laati ehdokasasettelun jäsenäänestykseen. Jäsenten on mahdollista antaa äänensä myös jollekin muulle alle 35-vuotiaalle nuorelle. Ehdokkaiden valintaraatiin kuuluivat näyttelijä-professorit Dick Idman ja Hannu-Pekka Björkman sekä Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna-Leena Helavuori.

Raati halusi mennä ”lava edellä” – valinnoissa painottui näytteleminen elävässä esityskontekstissa:

Keskustelimme näyttelijöiden lahjakkuudesta, mieleen jääneistä roolitöistä, työskentelyn etiikasta, monipuolisuudesta, muuntautumiskyvystä,  työskentelystä eri areenoilla perinteisen puheteatterin ja nykyteatterin/esitystaiteen konteksteissa, kommunikaatio- ja yhteistyökyvystä, työskentelystä ylitse kaikenlaisten rajojen (kieli-, kulttuuri- ja genrerajojen jne.), aloitteellisuudesta ja aktiivisuudesta myös omien projektien käynnistäjänä. Tällaisten tekijöiden pohjalta seuloutuivat ehdokkaat.

Oheisessa liitteessä ehdokkaiden esittelyt – lyhyet cv:t heidän vuosina 2014-15 tekemistään näyttelijäntöistä.

Jäsenäänestystykseen pääsee tästä, ja äänestää voi 12.11.2015 asti.