Näyttelijäliitto: Kesäteatterit tapahtumatakuun piiriin!

1.4.2021

Suomen Näyttelijäliitto on tyrmistynyt aikeesta sulkea ammattimainen kesäteatteritoiminta valmistelussa olevan tapahtumatakuun ulkopuolelle. Ammattimainen kesäteatteritoiminta on perinteikäs teatterin tekemisen tapa, joka työllistää kulttuuri- ja tapahtuma-alojen ammattilaisia normaaliaikoina valtavan määrän mm. vuosittain 150–200 freelancenäyttelijää. Ammattimaiset kesäteatterit myös tavoittavat satoihin tuhansiin nousevan katsojajoukon. Se on osa suomalaista kesää.

Kesäteattereiden sulkeminen tapahtumatakuun ulkopuolelle on räikeä vääryys, joka kurittaa juuri niitä ammattilaisia, joiden elinkeino on viranomaispäätöksin ollut käytännössä kielletty jo vuoden. Vaikka vakiintuneet, ammattimaiset kesäteatterit täyttävät kaikki lausunnolla olevan lakiehdotuksen kriteerit, ne on jostain syystä nimenomaan päätetty rajata lain piiristä pois. Suomen Näyttelijäliitto vaatii, että ammattimainen kesäteatteritoiminta sisällytetään tapahtumatakuun piiriin.

Suomen Näyttelijäliitto edellyttää myös, että lakiin on selkeästi kirjattava, että tapahtuman peruuntuessa mahdollinen tapahtumatakuun kautta suoritettava taloudellinen kompensaatio päätyy hyödyttämään osaltaan niitä taiteilijoita, joiden työnteko tapahtuman peruuntuessa jää toteutumatta – myös esiintymissopimukset sekä -kiinnitykset sisällytetään tapahtumatakuun kustannusten piiriin. Nyt ehdotuksessa todetaan, että toteutuneista kustannuksista korvataan 70 % – jos tapahtuma perutaan, eikä työtä voi tehdä, ei makseta palkkaa eikä synny korvattavia kustannuksiakaan.

Lisätiedot:

Risto Autio 040 1902286