Vuoden teatterinäyttelijä on Helmi-Leena Nummela

11.3.2019

Helmi-Leena Nummela, kuvaaja Laura Malmivaara
Kuvaaja Petri Tuohimaa

Näyttelijäliitto jakoi palkinnon teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa 11.3.2019 Teatteri Viiruksessa.

Näyttelijäliiton jäsenet valitsivat Vuoden teatterinäyttelijä -palkinnon saajan jäsenäänestyksessä. Ehdokasasettelun teki Näyttelijäliiton hallitus.

Vuoden 2018 teatterinäyttelijä:

Helmi-Leena Nummela
KOM-teatteri: Veriruusut (Sigrid)
ohjaus: Lauri Maijala

- - - - -

Näin Helmi-Leena itse roolistansa

Sigrid on tähänastisen urani tärkein, kokonaisvaltaisin ja haastavin roolityö. Olen valtavan kiitollinen ja etuoikeutettu päästyäni työskentelemään historiallisesti kiinnostavan ja merkitykselliseksi kokemani materiaalin kanssa ja vieläpä loputtoman korkeatasoisessa työryhmässä. Kylmäävintä oli eläytyä harjoitusten alkuvaiheessa Valkeakosken naiskaartilaisten kohtaloihin ymmärtäen, että näytelmän tapahtumat pohjautuvat todellisiin tilanteisiin. Nuorten tyttöjen toiveet, halut, pelot ja viimeiset hengenvedot teloituskuopan reunalla tulivat näyttelijäntyön seurauksena lihaksi ja tunsin suurta vastuuntuntoa päästessäni toisintamaan tätä unohdettua ja vaiettua historian osaa. Mitä valintoja olisin itse tehnyt tuolloin? Miten toimii ihminen, jolla ei ole muuta menetettävää, kuin kahleensa ja kurjuutensa? Oliko heillä vaihtoehtoja?

Sigrid on vasta viisitoista näytelmän alkaessa ja ehtii vanheta tapahtumien vyöryessä vain muutaman kuukauden, mutta ihmisenä hän käy läpi naiseksi kasvamisen koko kaaren. Hän on samaan aikaan lapsi ja aikuinen ja tuohon rooliin kiteytyy koko ihmisenä olemisen kirjo. Siksi sen tekeminen oli erityisen kiinnostavaa ja tyydyttävää. Sain olla herkkä ja vahva samaan aikaan ja tuoda esiin Sigridin kivenkovan uskollisuuden vakaumuksensa puolesta. Toki se piti sisällään myös harkitsemattomuutta, nuoruuden vimmaa, typeryyttä, olosuhteiden kapeutta, mutta silti: hän ei perääntynyt, eikä taipunut, vaikka pelastus olisi ollut tarjolla. Kuten elämässäkin, mitättömiltä tuntuvat valinnat saattavat ajaa meidät jonkun suuren tai itse lopun äärelle tietämättämme ja ymmärtämättämme seuraamuksia, kuin vasta jälkeenpäin.

Erityisen tärkeää minulle oli näytellä naisrooli, joka on aktiivinen toimija ja jonka toimintaa ei aja pelkästään rakkaus (mieheen). Rooli, jonka elämää ja valintoja tarkastellaan ihmisenä olemisen näkökulmasta, eikä objektina tai (mies)päähenkilön toiminnan jatkeena. Tarinan keskiössä on Valkeakosken paperitehtaan tytöt ja naiset jotka toimivat suhteessa toisiinsa ja yrittävät olla ”naisinakin” ihmisiä niissä kapeissa olosuhteissa joista itsensä löytävät. Heitä ajaa epäoikeudenmukaisuuden kokemus, jonka seurauksena he vetävät housut jalkaansa ja ryhtyvät taisteluun tähtäimessä parempi maailma. Tälle matkalle mahtuu ilahduttavasti myös tyttöyttä ja ihmiseksi kasvamista kivuliaine ja hassunkurisine yksityiskohtineen. Tämä on minusta, surullista kyllä, vallankumouksellista vuonna 2019.

- - - - -

Helmi-Leena Nummela valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2014. Nummela työskentelee freelancerina ja vieraillut mm. KOM-teatterissa, Turun Kaupunginteatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa ja Kansallisteatterissa.

Vuoden 2018 teatteritöihin lukeutuivat KOM-teatterin Veriruusut ja Kansallisteatterin ja Teatteri Vapaa Vyöhykkeen yhteistyöprojekti Prinsessa Pikkiriikki. Viime vuonna hänet nähtiin myös tv-sarja Putouksessa.

Äänestäjien perusteluja

Upea ja lahjakas näyttelijä! Veriruusut oli myös teoksena yksi hienoimmista teatteriesityksistä jonka olen nähnyt!

Vahva, laaja-alainen tulkitsija.

Helmi-Leenan läsnäolo on käsittämättömän kaunista ja hänen koko olemuksensa huokuu hahmon sisäistä maailmaa pienin elein.

Koskettava, tarkasti tehty rooli.

Kirkas, tarkka ja voimakas, ainutlaatuinen monitaituri, jonka työtä seuratessa tekee mieli itkeä ilosta.

Suomen Näyttelijäliitto onnittelee Helmi-Leena Nummelaa lämpimästi!

Aikaisemmat palkitut:

2018 Antti Laukkarinen
2017 Seela Sella ja Niina Hosiasluoma
2016 Ria Kataja
2015 Marc Gassot
2013 Heikki Törmi
2012 Lilli Sukula-Lindblom
2011 Tuire Salonius ja Mika Piispa
2010 Ritva Sorvali ja Ola Tuominen

Årets teaterskådespelare

Priset Årets teaterskådespelar instiftades år 2010. Priset delas ut årligen och valet sker genom medlemsomröstning.

Finlands Skådespelarförbund delade ut priset på teaterbranschens Thalia-gala den 11.3.2019 på Teater Viirus. Valet skedde genom medlemsomröstning. Kandidatuppställningen gjordes av Skådespelarförbundets styrelse.

Utmärkelsen Årets teaterskådespelare går till Helmi-Leena Nummela för rollen Sigrid i KOM-teaterns pjäs Veriruusut (regi: Lauri Maijala).

Helmi-Leena Nummela blev färdig från Teaterhögskolan år 2014. Nummela arbetar som frilansare och har gästat bl.a. KOM-teatern, Åbo stadsteater, Helsingfors stadsteater och Nationalteatern.

År 2018 uppträdde Nummela i bl.a. Veriruusut på KOM-teatern och Prinsessa Pikkiriikki, som är ett samarbetsprojekt mellan Nationalteatern och Teatteri Vapaa Vyöhyke. Hon ingick också i teamet i TV-programmet Putous.

Motiveringar som de röstande uppgett:

En strålande, begåvad skådespelare. Veriruusut var även en av de finaste teaterföreställningar jag sett.

En stark uttolkare med ett brett spektrum.

Helmi-Leenas närvaro är ofattbart fin och genom små gester lyckas hon utstråla rollpersonens inre med hela sitt väsen.

Ett berörande rollarbete, skapat med precision.

En unik tusenkonstnär, klar, precis och stark, man vill gråta av glädje när man följer med hennes arbete.

Finlands skådespelarförbund vill gratulera Helmi-Leena Nummela å det varmaste!