Risto Autio Näyttelijäliiton puheenjohtajaksi kolmivuotiskaudelle 2020-2022

17.11.2019

Risto Autio aloittaa Näyttelijäliiton puheenjohtajana 1.1.2020 alkaen

Näyttelijäliiton valtuusto valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Teatteritaiteen maisteri, näyttelijä Risto Aution kolmivuotiskaudelle 2020-2022.

Risto Autio tunnetaan Kotikadun Hanneksena, mutta hän on näytellyt useissa Ylen muissa tv-tuotannoissa ja kuunnelmissa, näytellyt Helsingin kaupunginteatterissa ja kirjoittanut mm. kuunnelmia ja näytelmiä. Kansanedustajana Autio toimi vuosina 2007-2011.

Aution mielestä liiton vahvuutena ovat sen jäsenet. Hänen mukaansa liiton puheenjohtajan tehtävä on palvella liiton jäsenistöä ja edistää jäsenille tärkeitä asioita.

Autio nosti tärkeäksi teemaksi näyttelijöiden ammatin arvostuksen.  Keskeisiä haasteita ovat tällä hetkellä näyttelijöiden elokuva- ja tv-työehtosopimuksen puuttuminen, tekijänoikeuskysymykset sekä teattereiden rahoituksen kehittäminen.

Autio on toiminut lukuisissa luottamustehtävissä mm. Näyttelijäliiton hallituksessa, Näyttelijäliiton lehden Ämyrin toimituskunnassa, Helsingin Freelanceyhdistys pj:nä ja vpj:nä, Hämeen Taidetoimikunnan pj:nä, Filmexin pj:nä. Vuosina 2007-2011 kansanedustajana, jona aikana mm. laki-, suuri-, sosiaali- ja terveys- sekä tarkastusvaliokuntien jäsenenä, sivistys- ja ympäristövaliokuntien varajäsenenä, tasa-arvoasiain neuvottelukunnan jäsenenä, lisäksi mm. Pohjoismaisen neuvoston valtuuskunnan ja sen kulttuurivaliokunnan jäsenenä, Pohjoismaisen Kulttuurirahaston hallituksen jäsenenä ja YLE:n hallintoneuvoston jäsenenä.

Risto Autio, Näyttelijäliiton puheenjohtaja 1.1.2020 lukien, 050 512 1907
Elina Kuusikko, toiminnanjohtaja 040 835 9587