Evästeasetuksesi on tallennettu.

Suomen Näyttelijäliitto

Näyttelijöiden oma ammattiliitto ja taiteilijajärjestö

Näyttelijäliitto valtakunnallinen ammatti- ja taiteilijajärjestö, joka ainoana Suomessa ajaa näyttelijöiden asioita. Liitto on Suomen vanhin teatterialan ammattiliitto: se on perustettu jo vuonna 1913.

Etsitkö esiintyjää?

Näyttelijähaku on ammattinäyttelijöiden hakupalvelu, jonka avulla löydät sopivan esiintyjän. Työnantajat saavat kauttamme näyttelijöihin yhteyden ilman erillisiä kustannuksia.

Voit rajata hakuasi esimerkiksi erikoistaitojen tai kielitaidon perusteella. Etsitpä sitten taistelukohtaksien ammattilaista tai musiikkiteatterin tekijää, löydät tarvitsemasi ammattilaisen näyttelijähausta.

Näyttelijähakuun

Uusi mobiilijäsenkortti

Näyttelijäliiton jäsenkortti siirtyi mobiiliin!

Mobiilijäsenkorttia voi käyttää tuttuun tapaan teatteriammattilaisen korttina. Kortin avulla voi myös seurata liiton uutisia.

Lisäksi Näyttelijäliiton jäsenet ovat oikeutettuja lukuisiin alennuksiin korttia näyttämällä.

Koronainfo näyttelijöille

Koronavirusepidemista johtuen teatteriesityksia ja muita esiintymistilaisuuksia on peruttu. Tällä on vaikutusta erityisesti freelancerina toimivan näyttelijän sopimussuhteisiin ja toimeentuloon.

Mietityttääkö yrittäjän työttömyysturva tai työsuojelu koronan aikana?

Julkaistu: kategoriassa Uutiset

Kansainväliset taidejärjestöt huolestuivat Suomen tekijänoikeusdirektiivin implementoinnista

Kansainvälinen näyttelijöiden liitto FIA ja Kansainvälinen muusikkojen liitto FIM ovat ottaneet yhteyttä tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurviseen ilmaistakseen vakavan huolensa.

Näyttelijäliiton puheenjohtajaksi Antti Timonen

Näyttelijäliitto - Skådespelarförbundet ry valitsi valtuuston kokouksessaan liitolle uudeksi puheenjohtajaksi Antti Timosen Helsingistä. Timonen on 44-vuotias näyttelijä Helsingin Kaupunginteatterista.

Julkaistu: kategoriassa Uutiset

Avate: Hallituksen esitys tekijänoikeuslaiksi on tekijöitä halveksuva

Mitä jos meillä ei olisi tekijänoikeuksia?

Julkaistu: kategoriassa Uutiset

Äänikirjojen laatua voidaan parantaa panostamalla etukäteistyöhön

Näyttelijäliiton kannanotto Helsingin Sanomien mielipidesivuilla.

Näyttelijäliitto järkyttynyt tekijänoikeuslain muutosehdotuksesta

Miksi Suomi haluaa pitää tekijöiden aseman heikkona?

Näyttelijät uuteen kassaan

Jäsentemme työttömyysturva siirtyy vuoden vaihteessa automaattisesti uuteen A-kassaan. Tällä olemme halunneet varmistaa jäsenillemme mahdollisimman hyvän turvan ja palvelut.

Koronapassi on myöhässä

Koronasäätely on edelleen sekavaa, ja koronapassi tulee liian myöhään. Näyttelijäliitto antoi asiantuntijalausunnon eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.

Julkaistu: kategoriassa Uutiset

Teatterit saatava auki samoilla rajoituksilla kuin ruokaravintolat

Teattereiden näytäntövuosi on alkamassa. Teattereihin ja elokuvateattereihin kohdistuvat rajoitustoimenpiteet ovat edelleen epäselvät, epäoikeudenmukaiset ja merkittävästi tiukemmat kuin ruokaravintoloissa.

Julkaistu: kategoriassa Uutiset

Oikeusasiamieheltä vastaus: Näyttelijäliiton kantelua ei tutkita

Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund kanteli eduskunnan oikeusasiamiehelle tartuntatautilain 58. pykälän nojalla tehdyistä yleisötilaisuuksia koskevista rajoituksista. Vastaus kanteluun tuli nopeasti, alle viikossa.

Kannanotto: Pykälä 58 d on poistettava

Näyttelijäliitto pitää tärkeänä, että kirjaus 2 metrin turvavälistä poistetaan lakitasolla. Esitetty 58 d § muutos siirtää päätöksenteon lähikontaktin määrittelystä paikallisille viranomaisille, mikä ei takaa turvavälivaatimuksen poistumista yleisötilaisuuksiin kohdistuvista rajoituspäätöksistä. Muutosesitys ei tuo riittävää selkeyttä tai ennustettavuutta nykyiseen rajoitustilanteeseen. Pykälän 58 d § poistaminen kokonaan olisi selkeämpi ratkaisu.

Näyttelijäliitto kanteli oikeusasiamiehelle AVI:n toiminnasta

Suomen Näyttelijäliitto - Finlands Skådespelarförbund teki kantelun AVI:n koronarajoituksia koskevista päätöksistä eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kantelu koskee aluehallintoviraston päätöstä yleisötilaisuuksien järjestämisestä.

Ilmaisuverstas

Lisää koulutuksia